« カンデ・イ・パウロ Cande y Paulo「cande paulo」 | トップページ | ルカ・コルッシ luca colussi trio 「segni」 »

2021年7月 4日 (日)

ピンク・フロイドPink Floyd リミックス版「Animals」(5.1Surround)リリースか

またしてもギルモアの独占的妨害で、ライナー・ノーツ無し

<Progressive Rock>

PINK FLOYD 「ANIMALS」
 REMIX - 5.1Surround

Watersanimalss

Roger Waters
David Gilmour
Nick Mason
Richard Wright

61krnmcjuml_ac_  プログレッシブ・ロックとしてのピンク・フロイドPink Floydの作品群の中で、一つの到達点であったと言える第10作目のアルバム「アニマルズAnimals」(1977年Hervest/SHVL815 →)は、世界のロックの歴史においても物議がかもされた重要な作品である。それが当時立体音響にて録音され、マスター・テープが保存されていた。そのリミックスによる5.1サラウンド・サウンドでリリースされるところにきた。しかし、そこに一つのトラブルが発生した。
 (参照) ピンク・フロイドの到達点「アニマルズ」(http://osnogfloyd.cocolog-nifty.com/blog/2009/01/pink-floyd-1729.html)

 米国から広がり、英国でスタートした第二世代ロックは、ビートルズの出現で瞬く間もなく全世界に広がり、そして多様に変化し発展してプログレッシブ・ロックを産んだ。そこには音楽的な実験的センスによるところまでも昇華し、そして次第に本来のロックとは何かという問題も生むに至った。とくに英国ではピンク・フロイド、キング・クリムゾン、イエスは三大プログレ・バンドとして圧倒的人気を獲得したのだが、時に1970年代半ばから後半に台頭したバンク・ロツク・ムーブメントを中心として、特にブログレ・ロックはやり玉にされ、なんとキング・クリムゾン、イエスはほゞ撃沈されてしまう。そもそもパンクとはメロトロンやシンセサイザー等の機材を使い音楽的追求や技巧を追求する当時のハードロックやプログレッシブ・ロック・シーンに対する反発により生まれたものだ。簡素なロックンロールへの回帰、簡潔なスタイルで大衆に根ざしたタイプを求めた。従つて攻撃的スタイルで浸透し、ブルースの要素すらも排除された。これはピンク・フロイドの根底にも実はみられるブルース調とは相対したものであった。

 そんな時に、ピンク・フロイドも例外でく影響を受け批判も浴びた。アルバム「狂気」(1973)、「炎」(1975)など、AOR(Adult-Oriented Rock,  Album-Oriented Rock)化したロックとして否定的な流れに直面したのだ。ところが音楽の方向性に追究してやまないロジャー・ウォーターズの基本的思想に強烈な刺激を与えることになった。彼は当時ライブで盛んに演奏した曲"Raving And Drooling"、"You're Gotta Be Crazy"が、前作第9作「炎」に相応しくないと判断して温存していたものに手を加え(歌詞も変更した)、この第10作「アニマルズ」のアルバム作りに彼の根底にある社会批判を露骨に示し、逆にパンク、ニューウェーブに打って出ることを試み、ここにロジャーは3曲を追加して一つの回答を示したのであった。内容は、収録の5曲のうち、1曲のみロジャーとギルモアの共作で、それ以外は全てロジャーひとりによる作曲となり、全曲作詞となった。そして録音はかなりの難航があったが、彼の決断でかってのスタイルからむしろ敢えてシンプルな音作りに変更し挑戦した。しかし当時過去のものにとらわれるミュージック評論家からは、その変化を受け入れる事無く賛辞は得られなかった。一方、なんと新たな変化が功を奏してか、大規模なツアーはパンクを圧倒し更なる成功を成し遂げ、バンドにも過去以上の成功をもたらしたのだ。

Eea17f02e135b501w2_20210704105701600fulldavidgilmour1wNickmasonportraitsw

Unnamed_20210704105401  こんな多くのプログレ・バンドの惨敗期に、ピンク・フロイドの存続かどうかという重要な状況下のロジャー・ウォーターズを中心としてのピンク・フロイドの流れを実に素直に見つめ、事実に基づいてマーク・ブレイクMark Blake(英国ミュージック・ジャーナリストであり各種書籍の著者、ピンク・フロイド研究に実績ある。→ )が、このリミックス・アルバム「アニマルズ」のライナー・ノーツを書いたのだ。ピンク・フロイド自身のミュージツクに対する葛藤と変更に至る経過、メンバーの果たしてきた事などを忠実に実に簡潔に纏めたライナー・ノーツであり、内容はニック・メイスン、ロジャー・ウォーターズの認めるところであり。又デヴィット・ギルモアも否定はしなかったのだが、このライナーを今回のニュー・リミックス・アルバムに付けることにはギルモアは拒否をしたのである。あまりにも当時のピンク・フロイドが、ロジャー主導のものであった事実の公開に、ギルモア及び彼の女房のジャーナリストで実業家のポリー・サムソンPolly Samsonが拒否したのだ。ピンク・フロイドの業績のあらゆるものをギルモアのものしようとするには、秘密にしておきたかった内容の事実公開という事が気に入らなかったのである。確かに「アニマルズ」の構想にはギルモアの関与は少なく、ロジャーの独壇場と化していたことは事実で、ジャケ・デザインまでもかってのヒプノシスと決別し、ロジャーがあのロンドン郊外の火力発電所の四本の煙突塔の上に豚を飛ばすというアイデアを思いつくまで熱を込めていたのだ。
 この「アニマルズ」の誕生の背景には、英国の産業競争、経済混乱、北アイルランド問題、人種暴動などの時代があり、アルバム・コンセプトがロジャーにより造られ、羊が専制的な豚と権威主義的な犬に仕えるという動物を擬人化しての悪循環に陥った人類の描写と批判に集中した。

201704_3

 こんなパンク・ニューウェーブに対してのピンク・フロイドの葛藤とロジャーの発想の流れを教えてくれた貴重なライナーを拒否するというギルモア側の暴挙によって、5.1サラウンド・リミックス版はそのリリースまでも風前の灯火となった。
1w_20210704120001  そこまで露骨なやり方に対して、ロジャーとメイスンはアルバムのリリース実現のために、この貴重なライナーを付けることを断念したのである。もともとニック・メイスンのピンクフロイド回顧録「INSIDE OUT - A personal History of PINK FLOYD」(→)にも発行をさせないように働いたギルモア、これはギルモアとポリー・サムソンの自利主義の結果によるものである。しかし、メイスンはこの回顧録を断固発刊した。しかし今回は、又もやのライナーの拒否にあきれつつも、大人の対応としてロジャーと共にメイスンもやむを得ないと折れたのである。

 ピンク・フロイドは今や巨大産業として、ギルモア・サイドの営利主義と独占欲で固められており、ピンク・フロイドのFacebookにロジャーは投稿も許されていない。こんな中で、ロジャーはやむをえず不本意ながらライナーを付ける事を断念したところである。しかしこの貴重なブレイクのライナーを闇に葬るわけにもゆかず、ついにここにきて rogerwaters.comに公開したと言うことになったのである。

 ここに「マーク・ブレイクのライナー・ノーツ」を公開する。当時のピンク・フロイドの葛藤や、如何に「アニマルズ」が造られたか、パンク・ニューウェーブとの流れの中でのロジャー・ウォーターズの試みがどう成されたが手に取るように参考になる。(英文苦手の方はGoogle翻訳などで見てください)

Mark Blake: Liner Notes
Pink Floyd: Animals
Despite being recorded in London during the long, summer heatwave of 1976, Pink Floyd’s Animals remains a dark album. Its critique of capitalism and greed caught the prevailing mood in Britain: a time of industrial strife, economic turmoil, The Troubles in Northern Ireland, and the race riots of Notting Hill. The album was released on January 23rd 1977, but the roots of Pink Floyd’s tenth studio album go back earlier in the decade. Following the success of 1973’s The Dark Side Of The Moon, Pink Floyd pondered their next move. During a two-to-three week jam session in early 1974, the band worked on ideas for three new compositions. From these sessions the band developed Shine On You Crazy Diamond, (A passionate tribute to Syd Barrett, words by Roger Waters. Added by me, sorry couldn’t help it.) which became the centrepiece of Floyd’s next album, Wish You Were Here, and Raving And Drooling (composed by Roger Waters) and You Gotta Be Crazy written by Waters and David Gilmour.
Raving And Drooling was a tale of violent social disorder, while You Gotta Be Crazy told the story of a soulless businessman clawing and cheating his way to the top. Both were performed live for the first time on the Floyd’s winter tour of 1974. They were both considered for the Wish You Were Here album, but Roger insisted that neither song was relevant to the overall idea, that “Wish You Were Here” was essentially about absence, and as neither song fitted his conception of the record’s overall theme, neither song should be included. The band eventually concurred. Scroll forward two years, and Roger had an idea for the next Pink Floyd album. He borrowed from George Orwell’s allegorical story, Animal Farm, in which pigs and other farmyard animals were reimagined anthropomorphically. Waters portrays the human race as three sub-species trapped in a violent, vicious cycle, with sheep serving despotic pigs and authoritarian dogs. You Gotta be Crazy and Raving And Drooling perfectly fitted his new concept. In the meantime, a year earlier, the group had bought a set of disused church buildings in Britannia Row, Islington, which they’d converted into a studio and storage facility. Prior to this every Pink Floyd studio release had been partly or wholly recorded at Abbey Road studios. Pink Floyd had also found a new recording engineer. Brian Humphries, an engineer from Pye studios, who they had met while recording the sound track for “More”, a movie directed by Barbet Schroeder. Brian had gone on to engineer Wish You Were Here at Abbey Road, and also helped them out on the road, so they had got to know him very well. Using their own studio marked a significant change in their working methods. There were setbacks and teething problems, but also a great sense of freedom.
Following Roger’s instincts about the new songs paid off, the songs had an aggressive edge far removed from the luxuriant soundscapes on Wish You Were Here. It was a timely change of direction. At Britannia Row, he renamed Raving And Drooling, Sheep and Gotta Be Crazy became Dogs. The narrative was completed by the addition of two new Waters songs: Pigs (Three Different Ones) and Pigs On The Wing.

Battersea_power_station_geograph2618690b

On Pigs (Three Different Ones), the lyrics namechecked Mary Whitehouse, the head of the National Viewers And Listeners Association. Whitehouse was an outspoken critic of sex and violence on British television and a topical target for Roger’s ire. The subject matter was bleak, but Nick Mason recalled lighter moments over dubbing songs with special effects and barnyard noises. While Sheep also made room for Roger’s blackly comic variation on Psalm 23: “He maketh me to hang on hooks in high places/ He converteth me to lamb cutlets…” The music and the performance mirrored the intensity of the lyrics. Keyboard player Richard Wright’s eerie-sounding synths and Hammond organ cranked up the unease. While David Gilmour’s shared lead vocal on Dogs and his guitar playing throughout Animals offered a striking counterpoint to Roger’s brutal lyrics. In contrast, Animals began and ended on an optimistic note. The verses of Pigs on The Wing were split in two and bookended the album. Roger’s lyrics and vocal performance of acoustic intro and outro (“You know that I care what happens to you/ And I know that you care for me too…”) suggested hope for humanity. The idea for Pink Floyd’s flying pig was also Roger’s. He had already commissioned its building as a stage device for the next tour. Storm Thorgerson and Aubrey Powell of the design company Hipgnosis, had produced a number of design ideas for an Animals sleeve and presented them to the band but none of the band, liked them, and when Roger added his disapproval someone said, ”Well why don’t you come up with something better then?” So he did, on the drive from his house in South London to Britannia Row, he regularly passed Battersea Power Station. He was drawn to the imposing brick building, and by the number four. Four in the band, four phallic chimneys, and if the power station were turned upside down then it resembled a table with four legs. He pursued his idea and had a maquette made, a small scale model of the eventual full scale inflatable pig. He then took photographs of Battersea Power station and created a photographic mock up of an album sleeve. The rest of the band loved it. Storm and Po, who had designed all of the previous Pink Floyd album covers, graciously offered to source photographers for the photo shoot, and did. On the first day of the photo shoot, the pig failed to inflate. On the second day, it broke free of its moorings and disappeared into a beautiful brooding sky, prompting a frantic call to the police and a halt to all flights in and out of Heathrow. The pig eventually crash-landed in a farmer’s field in Kent. The following day, the shoot went ahead without a hitch, great shots of pig in situ but no brooding sky. So Storm and Po stripped Day three Pig into Day two sky, bingo! History. Animals was a hit, reaching Number 2 in the UK and Number 3 in the US. Pink Floyd’s pig, Algie, made its live debut on their subsequent “In The Flesh” tour in 1977. At stadium shows in America, it was joined by another Water’s idea, an inflatable nuclear family comprising a mother, father and 2.5 children, surrounded by the spoils of a consumerist lifestyle: an inflatable Cadillac, oversized TV and refrigerator. Roger called it Electric Theatre. Both the album and the tour signposted the way to Pink Floyd’s next release, The Wall, and to Roger’s ever more ambitious ideas, both in terms of his music, narratives, politics and stage shows. But his themes and ideas explored on Animals have endured. More than 40 years on the album has been remixed in stereo and 5.1. In troubled times and an uncertain world, Animals is as timely and relevant now as it ever was.
Mark Blake

 

(Mark Blake 紹介 - Wikipediaより)

Mark Blake is a British music journalist and author. His work has been published since 1989 in The Times and The Daily Telegraph, and the music magazines Q, Mojo, Classic Rock and Prog. In May 2017, he was hired as launch editor of Planet Rock magazine and is a contributing editor to the title.

41de5clj77l Career
Blake is the author of the 2007 music biography, Pigs Might Fly: The Inside Story of Pink Floyd,[2] published by Aurum Press (available under the title Comfortably Numb: The Inside Story of Pink Floyd in the United States); Stone Me: The Wit & Wisdom Of Keith Richards,[3] (Aurum Press, 2008); Is This The Real Life: The Untold Story of Queen (Aurum Press, 2010) and Pretend You're in a War: The Who and The Sixties, published by Aurum Press in September 2014. His next book, Bring It On Home: Peter Grant, The Story Of Rock's Greatest Manager is due for publication by Little Brown/Da Capo in the UK and US in 2018.

Blake is a former Assistant Editor of Q, and previously edited the books Dylan: Visions, Portraits and Back Pages and Punk: The Whole Story" (Dorling Kindersley, 2004 & 2005). He has also contributed to official projects for Pink Floyd, including Pink Floyd: Their Mortal Remains, The Who, Queen and the Jimi Hendrix estate. He is represented by Matthew Hamilton at The Hamilton Agency.

Books
Blake, Mark (2008). Pigs Might Fly : The Inside Story of Pink Floyd. London: Aurum.
Blake, Mark (2010). Is This the Real Life : The Untold Story of Queen. London: Aurum.
Blake, Mark (2014). Pretend You're in a War : The Who & The Sixties. London: Aurum.
Articles
Blake, Mark (Dec 2014). "The birth & death of Pink Floyd : in the beginning". Mojo. 253 (6): 66–73.

 

*

|

« カンデ・イ・パウロ Cande y Paulo「cande paulo」 | トップページ | ルカ・コルッシ luca colussi trio 「segni」 »

音楽」カテゴリの記事

ROCK」カテゴリの記事

ピンク・フロイド」カテゴリの記事

ロジャー・ウォーターズ」カテゴリの記事

デヴィット・ギルモア」カテゴリの記事

Progressive ROCK」カテゴリの記事

コメント

相変わらずの揉め事をチマチマ見てましたが、ギルモアよりも奥様の方でしょうかね。騒ぎ立てるほどの内容とな思えないですがしょうがない。リリースされる方が優先とは当然の選択でしょうか。
今度のジャケットも近未来的と言うか今と言うか、40年の歳月を感じさせます。
そして期待の音…、楽しみです。

投稿: フレ | 2021年7月 4日 (日) 20時39分

フレさん
こんばんわ、コメントどうも有難う御座います。
久々にピンク・フロイド話ですが、ここに評価が二分していた「アニマルズ」の登場です。
 もともとロジャ-・ウォーターズは、立体音響、4チャンネル・ステレオには興味を持っていて、あの"エコーズ"もそうでしたが、その後の「狂気」なども既に公開しました。そして今回は「アニマルズ」の5.1サラウンド版ですね。
 そしてなんとマーク・ブレイクのライナー・ノーツにギルモア側の拒否という思いがけない事態が勃発、ロジャーはあきれ果てると同時に、それならやむを得ないでしょうと、リリースを優先してライナー・ノーツを載せないことにした。メイスンをもなだめたようですね。
 これはおっしゃるように、ギルモアの女房のポリー・サムソンのジャーナリストで鍛えた自己主張と実利を得るためのピンク・フロイド産業にギルモア神話を造りたい為の営利主義と独占欲の結果ですね。ギルモアもこんなことで、この歳になってはちょっとみっともないので、上手くやれば良いのにと思うところですね。

投稿: photofloyd(風呂井戸) | 2021年7月 4日 (日) 23時19分   (誤字訂正)

投稿: photofloyd(風呂井戸) | 2021年7月 5日 (月) 08時33分

ドイツ後期ロマン派が、複雑になり過ぎて自ら瓦解したようなところがありますよね。
プログレの行き詰まりにもそういう面を感じています。
ジョン・ライドンもシド・バレットのファンと公言していますし、作りたいものと、そのときに作れるものとは一致しないので(契約などでも)、出来上がったもの(売り出されたもの)から類推するしかないですね。
パンク時代をどう乗り切るか、これはそれ以前に有名になった人たちに架せられた重要問題でした。
流行とは面白いものだな、と思わずにいられません。

バンドの中って、色々ありますよね、仲良しでも駄目出し(笑)

投稿: iwamoto | 2021年7月 5日 (月) 12時12分

iwamotoさん
こんにちわ、コメントどうも・・有難う御座います
 セックス・ピストルズのジョン・ライドン(ロツトン)のパンク・ムーブメントも、レッド・ツェッペリンからピンク・フロイドなどなどの評価を持ちながらのロックの原点を求めたところだったのかも知れませんね。
 しかし、ピンク・フロイドのこのアルバム「アニマルズ」を通してのロジャー・ウォーターズのパンクに対する回答は見事でありました。ミュージック評論家がそれを知らずに、以前のピンク・フロイドと違うと言って、評価出来なかったところが、当時のリアルタイムに聴いてきた私としては、評論家のいい加減さを知る一つでもありました。
 クリムゾン、イエスが潰されても、逆に支持を上げたピンク・フロイド、従って・・・後に続く「ザ・ウォール」「ファイナル・カット」がロジャー主導になったのは当然の結果でしたね。後はメンバーが逆について行けなくなった・・・皮肉なモノです。

投稿: photofloyd(風呂井戸) | 2021年7月 5日 (月) 13時14分

コメントを書く



(ウェブ上には掲載しません)




« カンデ・イ・パウロ Cande y Paulo「cande paulo」 | トップページ | ルカ・コルッシ luca colussi trio 「segni」 »